Policijas runasvīrs Toms Sadovskis BRĪDINA – SARGIET SAVUS BĒRNUS!

Noteikti daudzi sociālo tīklus lietotāji ir pamanījuši pēdējās dienās lielu popularitāti iemantojušo “Ziemassvētku akciju” – “Ziemassvētku zibakcijas”, kurā vecāki aicināti sarūpēt dāvanu kādam bērnam un dalītie ar šo ierakstu vēl ar 7 cilvēkiem – lai pie septiņām dāvanām tiktu arī pašu bērns.

toms-sadovkis

Attēlā: Toms Sadovskis – RPP sabiedrisko attiecību speciālists

Rīgas pašvaldības policijas sabiedrisko attiecību speciālistam Tomam Sadovskim par šo ir savs viedoklis:

“Gribi piedalīties “Ziemassvētku zibakcijā”?
– No sākuma pamācies matemātiku.” jeb “Pedofila sapnis: Kā simtiem vecāku nodod savu bērnu datus svešiniekiem”
Reizēm sacepos par lietām Facebook’ā.
Un reizēm tik ļoti sacepos, ka vajag arī uzrakstīt. Šoreiz esmu sacepies par “Ziemassvētku zibakciju” (skat. attēlu).

ziemassvetku-akcija

Ideja ir pavisam vienkārša – Ja saņem vēstuli no kāda cilvēka par šo zibakciju, tad piekrīti tai un piesaisti x (aprēķinos izmantošu skaitli 7) citiem cilvēkiem, kuriem arī ir jāpiekrīt.
Kad esi piekritis akcijai, tad Tev ir jānosūta viena dāvana tā cilvēka bērnam, kura adresi Tev iedod. Savukārt, kad Tu aicini citus piedalīties, Tev jādod tā cilvēka bērna adrese, kurš Tevi uzaicināja piedalīties.
Proti, sanāk, ka, piedaloties akcijā, tu nosūti vienu dāvanu. Bet tā kā tu esi uzaicinājis septiņus citus, tad tavs bērns saņems septiņas dāvanas. Un tavam bērnam milzīgs prieks, bet pats esi iztērējis naudu tikai par vienu dāvanu. Akcija paģēr, ka visi ir ieguvēji, jo ar ķēdes vēstuļu palīdzību var bezgalīgi pavairot saņemto dāvanu skaitu.
Tikai te ir problēma – matemātiku apmānīt nevar un dāvanas mistiski pavairot arī nevar.
Te neliels aprēķins, pieņemot, ka šajā akcijā piedalās pilnīgi visi pasaules iedzīvotāji un dāvanas viņi gādā sev, nevis bērniem (ērtības labad, lai man nebūtu jāmeklē dati par to, cik daudz vecāku pašlaik ir pasaulē).
1.cikls: Viens cilvēks uzsāk akciju un iesaista septiņus draugus. Pirmais dabūs septiņas dāvanas, bet nākamajiem septiņiem jāiesaista jauni dalībnieki, lai dabūtu dāvanas.
2. cikls: Nākamie septiņi katrs iesaista septiņus jaunus dalībniekus, līdz ar to šajā ciklā ir iesaistīti 49 jauni dalībnieki. Jaunajiem dalībniekiem dāvanu nav, jo viņi vēl nevienu nav iesaistījuši, tādēļ arī viņiem jāmeklē zibakcijas piekritēji.
3. cikls: Katrs no 49 jaunajiem dalībniekiem iesaista jaunus septiņus dalībniekus. Līdz ar to rodas 343 (7×49=343) jauni dalībnieki

11.cikls: Iepriekšējā cikla dalībnieki spēlē iesaista 1 977 326 743 dalībniekus, kuriem jāmeklē jauni dalībnieki, lai dabūtu sev dāvanas.
12.cikls: Uz pasaules ir 7,46 miljardi iedzīvotāju, bet, lai šo ciklu noslēgtu ir nepieciešami 13,84 miljardi cilvēku. Līdz ar to redzams, ka šo ciklu noslēgt nevar pilnībā, taču pieņemsim, ka tiek “izlietoti” atlikušie iedzīvotāji. Līdz ar to sanāk, ka šī cikla dalībniekiem jāiesaista atlikušie 5,15 miljardi iedzīvotāju.
Lai to izdarītu, katrs var iesaistīt aptuveni 2,5 iedzīvotājus. Pieņemsim, ka puse no šiem cilvēkiem piesaista divus jaunus dalībniekus, bet otra puse trīs jaunus dalībniekus.
13.cikls: Uz pasaules vairs nav neviena tāda iedzīvotāja, kas nebūtu jau sācis piedalīties akcijā. Daži ir dabūjuši vairākas dāvanas, bet pēdējā ciklā iesaistītie 5,15 miljardi palikuši bez dāvanām, jo viņiem nav bijusi iespēja piesaistīt jaunus dalībniekus.
Lūk matemātika, kā vienu dāvanu var pārvērst septiņās: to var izdarīt, apčakarējot aptuveni divas trešdaļas pārējo akcijas dalībnieku.
*
Bet tas vēl nav viss. Atcerēsimies, ka konkrētā akcija paredz, ka patiesībā pats sev (savam bērnam) dāvanu neiegūsti – to dara nākamā cikla dalībnieks. Līdz ar to zaudētāju skaitā jāiekļauj arī iepriekšējais cikls. Un tādā veidā sanāk, ka dāvanas manā piemērā nedabū arī 1,97 miljardi iedzīvotāju, kuri ir 11.ciklā.
Rezultātā 95% no tiem, kas piedalās, ir zaudētāji – viņi ir izsūtījuši dāvanas, bet pretī neko nav saņēmuši.
Tomēr patiesībā zaudētāju skaits ir daudz lielāks, jo akcijas laikā cilvēki dalās ar savu bērnu vecumu un adresēm ar nepazīstamiem cilvēkiem. Un jūs nevarat zināt, kādiem mērķiem jūsu bērna adresi un viņa personas datus izmantos nezināms svešinieks.
Šādu sistēmu sauc par piramīdu, bet šajā gadījumā uz spēles ir bērnu drošība.”

Avots: Facebook Toms Sadovskis

Iesaki šo rakstu citiem!

Leave a Comment